Ervaringen tijdens de Leesmarathon en met Vakantiebieb.nl.

De eerste echte Nederlandse Leesmarathon is inmiddels voorbij. Indrukwekkende week: zó veel enthousiaste lezers met zó veel leeservaringen. En wat waren er veel winacties om aan mee te doen! Door de inzet van een flink aantal deelnemers en met medewerking van een aantal uitgeverijen waren mooie prijzen te winnen, maar je moest ook wel echt wat doen om voor een prijs in aanmerking te komen: een boekentoren bouwen, een zin maken met de titels van de te lezen boeken, etc etc!

En hoeveel heb ik zelf gelezen? Ehh  ……. bedroevend weinig. In plaats van zelf te lezen heb ik veel tijd online doorgebracht om allerlei recensies, blogposts en tweets van anderen te lezen. Uitermate vermakelijk, indrukwekkend, meeslepend en ook inspirerend. Van de toch al spaarzame tijd bleef uiteindelijk voor mijzelf weinig over om mijn nog-te-lezen stapel weg te werken en won mijn nieuwsgierigheid naar informatie van anderen het vaak van mijn drijfveer om zelf een boek ter hand te nemen. Maar alles bij elkaar heb ik mij uitstekend vermaakt tijdens deze leesmarathon. Ik hoop dan ook van harte dat de initiatiefnemer(s) zich gaan bezighouden met de voorbereiding van een volgende leesmarathon.

Tijdens de leesmarathon heb ik uiteindelijk twee boeken (of eigenlijk boekjes) uitgelezen en deze komen ook meteen in aanmerking voor de Ik-lees-Nederlands-uitdaging van De Boekblogger (Judith van @leeswammes). In een afzonderlijke blogpost zal ik de twee boeken (Afgunst van Saskia Noort en Eerst een huis van Cathelijn Schilder) recenseren.

eerst een huis

Overigens las ik Eerst een huis niet in boekvorm en ook niet via een e-reader, maar “gewoon” op mijn telefoon in de app vakantiebieb.nl. Kennen jullie deze app al? Deze app is zowel voor Android als voor IPhone beschikbaar. Via deze app is er een redelijk aantal boeken gedurende de vakantieperiode (juli en augustus) beschikbaar op je telefoon. Na het downloaden heb je geen internetverbinding meer nodig, dus ook ideaal als je in het buitenland verblijft, de dataroaming uit hebt staan maar toch wil kunnen lezen.

Ik ben al redelijk verslaafd, ook voor “verloren momenten” onderweg. Ik beschik weliswaar over een e-reader, maar die neem ik uit voorzichtigheid niet altijd mee in mijn vaak overvolle tas.

Ben je lid van de openbare bibliotheek, dan is registreren al helemaal een fluitje van een cent. Maar als ik het goed begrepen heb, kun je jezelf ook registreren zonder lidmaatschap. Uit de beschikbare informatie blijkt dat de bibliotheek van plan is om elke vakantie (dus ook herfstvakantie en kerstvakantie) een nieuwe hoeveelheid boeken beschikbaar te stellen. Leuk toch!

Enig nadeel: als je het boek niet uitgelezen hebt vóór het einde van de periode ….. tja, dan moet je naar het einde raden.

Kijk voor meer informatie op http://www.vakantiebieb.nl/

theonlymrsJo