Parallel of seriegeschakeld?

Vroeger, toen mijn broer en ik nog klein waren, had mijn vader op een houten plank een circuitje geplakt met lampjes, belletjes, schakelaartjes en een grote Witte Kat-batterij. Daarmee wilde hij ons de beginselen van stroom, spanning, weerstand en dergelijke uitleggen en het verschil tussen parallel of seriegeschakelde lampjes. Reuze interessant vond ik dat als klein meisje, hoewel de aandacht van mijn vader destijds vooral op mijn grote broer gericht was …. (later heb ik mijn broer ruimschoots “ingehaald” door een bèta-schoolopleiding met natuur-, schei- en wiskunde in het eindexamenpakket 🙂 )

Bij het lezen moet ik vaak aan mijn vader denken met zijn praktische (en humoristische) manier van uitleggen over parallel en seriegeschakeld. En dat komt niet omdat ik regelmatig boeken lees over wetenschappelijke onderwerpen, maar wel omdat ik mij realiseer dat ik soms een aantal boeken “parallel” lees en soms boeken in een serie.

Parallel lezen komt bij mij ook nog eens in twee varianten voor: de belangrijkste verschijningsvorm is dat ik zelden in maar één boek bezig ben. Nee, bij mij is het meer gewoonte dan uitzondering dat ik in meerdere boeken tegelijk aan het lezen ben. Want onderuit gezakt op de bank met de tv aan vereist een ander soort boek dan rechtop in een stoel in een geconcentreerde houding. En in bed lees ik bij voorkeur simpele boekjes die ik makkelijk weg kan leggen als mijn oogleden toch wel hinderlijk vaak naar beneden glijden ….

De andere vorm van parallel lezen ontstaat vaak spontaan. Dan blijk ik in korte tijd onbewust meerdere boeken met een gelijk thema te hebben uitgekozen om te lezen. Ergens halverwege het boek kom ik tot de ontdekking dat bijvoorbeeld de hoofdpersoon een kind verloren heeft. In het ene boek kan dat een recente gebeurtenis zijn, in het andere boek iets uit een ver verleden, maar in beide boeken is het een belangrijk element.

Serie-lezen hoef ik vast niet uit te leggen! Als een deel 1 goed genoeg is en er is een deel 2 en een deel 3 en er is een deel 4 in de maak …… Tja.

Overigens komt de combinatie van serielezen en parallellezen ook voor: de Stad-van-serie van Cassandra Clare en de Studie-van-serie van Maria V. Snyder las ik door elkaar in eenzelfde periode!

Herkenbaar? Laat een reactie achter. Dat stel ik altijd op prijs.

P.S. Vandaag ontving ik per post de roman “Van doden mannen win je niet” in het kader van mijn deelname aan de leesclub Een perfecte dag voor literatuur van Not Just Any Book. Wil je weten wat ik er van vind, hou dan mijn blog in de gaten.