Hoe zeg je dan

Het zal waarschijnlijk in 2004 zijn geweest dat ik met mijn lief naar de Nederlandstalige musical Romeo en Julia (Van haat tot liefde) ben geweest. Prachtige kostuums, spectaculaire show en enerzijds bombastische en anderzijds kleine indrukwekkende songs. Eén liedje kwam onlangs hardnekkig bovendrijven: Hoe zeg je dan. Dat is de vertwijfeling van Benvolio die aan zijn goede vriend Romeo moet melden dat zijn geliefde Julia dood is. Welke woorden kun je daarvoor gebruiken, hoe geef je aan dat het leven nooit meer hetzelfde zal zijn, hoe kun je de emoties kanaliseren?

En het leven gaat door. Zo hard en simpel is het dan ook wel weer. Dat komt duidelijk naar voren in de roman Na Mattias, van de hand van Peter Zantingh en uitgegeven bij Das Mag Uitgeverij. Deze roman is opgebouwd uit de verhaallijnen van een aantal personen rondom Mattias (hoewel niet iedereen die in de schijnwerper komt te staan, daadwerkelijk contact met Mattias heeft gehad). Niet alleen door de titel, maar zeker ook door het eerste personage, Amber (de vriendin van Mattias), is er geen enkele twijfel: Mattias leeft niet meer. Je zou dan verwachten dat met elk personage er meer feiten op tafel komen zodat de puzzelstukjes op hun plek gaan vallen. Gedeeltelijk klopt dat, maar de ware verdienste van deze roman zit voor mij niet daarin. Wat voor mij mijn enthousiasme over dit boek bepaalde, is de verfijnde manier van het beschrijven van de veelzijdigheid van mensen. Elke persoon in dit boek, net als in het werkelijke leven, heeft meerdere dimensies en nuances. Afhankelijk van feiten, omstandigheden en levenservaringen licht de ene keer de ene dimensie en een andere keer een andere nuance meer op. In slechts een beperkte hoeveelheid woorden weet Zantingh de personages tot leven te wekken, in ieder geval het gedeelte van hun leven dat in die omstandigheden het meeste de aandacht vraagt. De verhaallijnen lopen soms gedeeltelijk gelijk op, andere verhalen kruisen elkaar slechts. Het tempo is per persoon weer anders, waardoor je goed bij de les moet blijven om te kunnen invoelen in welke (emotionele) fase die persoon zit. En wát er nu eigenlijk met Mattias is gebeurd, tja, ach, dat interesseerde mij al gauw niet echt meer 😉

Die verschillende personages en verhaallijnen deden mij terugdenken aan de roman Bidden en vallen van Henk van Straten (Nijgh & Van Ditmar – Singel Uitgeverijen). Eerlijk gezegd zou ik dit boek niet snel zelf uitgekozen hebben, maar het kwam aan de orde tijdens een Leestweeps-avond en daar doe ik altijd graag aan mee. Ook in Bidden en vallen valt op dat de diverse personen kampen met hun eigen hoogte- en dieptepunten en dat pakt regelmatig verrassend uit. Het onderstreept nog maar weer eens dat je eigenlijk nooit aan de buitenkant kan weten of inschatten wat er aan de binnenkant gebeurt. Zelfs als mensen tot elkaar “veroordeeld” zijn omdat zij een gezin of familie vormen, reikt de saamhorigheid maar tot een bepaald moment. In deze roman vond ik een aantal levens, opvattingen en ontwikkelingen wel een beetje erg extreem en modern. Tijdens het lezen was ik daarom niet al te enthousiast. Maar dit is typisch zo’n roman die blijft doorwerken, ook lang nadat de leentermijn bij de bibliotheek verlopen is en het ebook niet meer op de e-reader te openen is.

In hetzelfde straatje past Ferrari’s in de hemel van Anja Sicking (Lebowski). Hoewel hierin wel zoveel mogelijk een chronologische volgorde lijkt te zijn aangehouden, is er sprake van een voortdurende wisseling van perspectief. De ene keer kijk je over de schouder van de vader, de andere keer voel je de strijd van zoon Ravi en voor je het weet zit je midden in de persoonlijkheidscrisis van één van de andere familieleden. Mijn eerdere blogpost over deze roman kreeg dan ook niet voor niets als titel Familie-attractie, als onderstreping van de emotionele rollercoaster van de personages.

Ik heb er zelf niet gauw “last” van dat in de genoemde boeken geen duidelijk omlijnd beeld wordt neergezet van wat er allemaal is gebeurd, het wie & waarom of hoe het nu “afloopt”. Sterker nog, ik vind dat juist extra aantrekkelijk. Gemeenschappelijk kenmerk van deze boeken is naar mijn mening dat elke lezer er uit kan halen wat op dat moment bij de eigen levenservaring past. Je kunt het verdriet voelen van een verloren liefde, het gapende gat dat het uitvliegen van kinderen kan veroorzaken, de vertwijfeling of je geen andere keuze had moeten maken, de wanhoop over de toekomst en vul verder maar in. En dat alles simpelweg vanuit jouw eigen (luie) stoel. Wat een openbaringen, wat een werelden!

Na Mattias heb ik als ebook toegezonden gekregen bij een giveaway-actie van de boekensite Hebban. De tegenprestatie was een korte recensie/blogpost op de boekenpagina van Hebban. Mijn bijdrage aldaar lees je via deze link.
Hartelijk dank aan Hebban en Das Mag Uitgeverij voor het organiseren van deze actie.