Een beetje variatie in de lees-keuken

De titel van deze blogpost is vrij gebaseerd op een slogan van het merk Maggi (“een beetje variatie in de Nederlandse keuken” was jaren geleden hun reclame-uiting). Ik moest daar al een tijdje aan denken omdat ik bij mijzelf merk dat ik het beste gedij bij variatie en afwisseling. En dan heb ik het niet alleen maar over lezen.

Lezen is wel altijd een constante factor in mijn leven. De ene keer lees ik wat meer dan de andere keer, maar gemiddeld genomen lees ik “altijd”. Ik zit nu in een fase dat ik heel veel leuke en aantrekkelijke boeken voorbij zie komen, maar dat het daadwerkelijke lezen even op zich laat wachten. Dat vind ik geen enkel probleem, ik weet dat het weer anders gaat worden. Wat ik daarbij dan wel een beetje lastig vind, is de continuïteit van mijn boekenblog. Ik blog nu zo’n 5 jaar. Zeker in de beginjaren was er wel een regelmaat te ontdekken. Die werd namelijk grotendeels bepaald door mijn deelname aan de boekenbloggersleesclub Een perfecte dag voor literatuur. In eerste instantie behandelden wij twee romans per maand, op een gegeven moment werd dat één keer per maand en thans is het zeer afhankelijk van het aanbod via de organisator (lees: praktisch nihil). Daarnaast blog ik natuurlijk over zelf gekozen boeken, maar daarbij is niet echt een regelmaat vast te stellen. In al die jaren is het wel steeds zo geweest dat er minimaal één blogpost per maand online kwam.

En nu is het 31 maart. En er is de hele maand maart 2018 nog geen letter van mij op mijn boekenblog verschenen. Alarm alarm 😉

Ik heb de laatste tijd heus wel het een en ander gelezen, zoals het ontwrichtende slavernijverhaal in De ondergrondse spoorweg van Colson Whitehead (Atlas Contact) en het lieve, maar met een onderkoelde humoristische ondertoon, Azijnmeisje van Anne Tyler (Nijgh & van Ditmar – Singel Uitgeverijen). Verder is er bijna elke dag wel een momentje dat een scene uit De cirkel van Dave Eggers (Lebowski) omhoog komt. Maar geen van deze boeken heeft mij tot nu toe voldoende inspiratie voor een blogpost gegeven. Ik schrijf nu eenmaal geen recensies, maar veel meer een lees- én leefervaring, dus met een grote nadruk op wat een boek met mij persoonlijk doet en wat voor invloed het gelezene voor mij heeft op het dagelijks leven.

Op dit moment kan ik mij er ook niet zo druk om maken. Wij zijn namelijk met zó veel andere zaken bezig! Wij? Ja wij, want ik bedoel nu mijn lief (mijn man Marc Brunsmann) en mijzelf. De start van zijn bedrijf Dutch Food School is halverwege 2016 de belangrijkste reden van onze verhuizing geweest van Noord-Holland naar de Noordoostpolder. Marc organiseert en faciliteert workshops en andere evenementen, waarbij eten en met name het bereiden van eten centraal staat. De nadruk ligt daarbij op barbecueën (zowel low & slow als hot & fast) op diverse soorten barbecues. Sinds kort staat er bij ons op het terrein (ongeveer 6.000 m2 met eigen parkeergelegenheid voor zo’n 12 auto’s) ook een Zuidafrikaanse braai. Een (in mijn ogen) prachtige combinatie van grill, barbecue en oven.

Wij gaan vanaf woensdag 11 april elke woensdag een menu aanbieden, waarbij de deelnemers in Piggy’s home (de voormalige varkensstal) aan een grote houten tafel met elkaar kunnen genieten van het eten. Elke week een ander thema in een cyclus van vier weken. Erg leuk om te doen, maar het betekent dus ook dat ik mijn aandacht op dit moment niet alleen maar op lezen en bloggen kan richten. Hoewel, ik lees wel kookboeken, haha. En wij zoeken op internet naar ervaringen van anderen die een dergelijk concept hebben. Buitengewoon leuk en inspirerend om mee bezig te zijn, maar een dag heeft nu eenmaal maar 24 uur en die zijn om voor ik er erg in heb.

Oeps, het begint bijna een promotioneel praatje voor Dutch Food School te worden. En dat is natuurlijk hier ook weer niet de bedoeling. Maar als je het leuk vindt om mij een keer “in het echt” te ontmoeten, ben je natuurlijk van harte welkom tijdens zo’n BBQ-diner in de stal of tijdens een van de andere evenementen van Dutch Food School. Er is een website, maar via de Facebookpagina blijf je het meest actueel op de hoogte.

Bij een Hebban ebookgiveaway-actie heb ik onlangs een exemplaar gewonnen van Na Mattias van Peter Zantingh (Das Mag). Deze roman wil ik graag lezen omdat ik een eerdere positieve leeservaring met deze schrijver heb (De eerste maandag van de maand). Voorwaarde bij deze actie is dat er op 5 april aanstaande een recensie geplaatst moet worden. Tja, als ik dan toch in de weer ga voor Hebban, is de kans groot dat er hier op mijn eigen boekenblog ook wel weer wat te lezen valt. Verder doe ik geen toezeggingen, want lezen en bloggen laten zich naar mijn overtuiging niet opjagen. Bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, dus er is hier vast sprake van slechts een tijdelijke stilte.