“And now for something completely different”

Als je van “een zekere leeftijd” (of ouder) bent, dan herken je in de titel van deze blogpost onmiddellijk de veelgebruikte uitspraak van het legendarische Monty Python’s Flying Circus. En hoewel zij deze zin te pas en te onpas in hun programma gebruikten, gebruik ik hem nu toch echt in de letterlijke betekenis. Want tot nu toe heb ik voornamelijk blogposts geschreven over boeken en dat wat daar zo direct mogelijk mee samenhangt. Vandaag ga ik echter iets heel anders doen en stap ik enigszins uit mijn comfort-zone. Ik ben namelijk genomineerd voor de Liebster Award en dat is gebeurd door boekenblogger Leesdame. Ik volg haar blog (en haar tweets) al enige tijd met veel plezier. Leesdame is heel eigentijds en origineel in haar manier van bloggen. Ze leest veel en weet daar op geheel eigen wijze over te schrijven. Tja en als je dan door haar wordt genomineerd, dan kun je natuurlijk niet weigeren …..

Eerlijk gezegd had ik geen flauw idee wat de Liebster Award was. Inmiddels (lang leve google en internet) heb ik geleerd dat de Liebster Award oorspronkelijk in het leven is geroepen op nieuwe bloggers  de mogelijkheid te geven extra aandacht voor hun blog te krijgen. De bedoeling is dat je als blogger een aantal vragen beantwoordt en zo wat meer over jezelf kenbaar maakt. Vervolgens is het eigenlijk de bedoeling dat je de vragenlijst, eventueel na aanpassing van de vragen, weer doorgeeft aan andere (net begonnen) bloggers. Dat laatste, het nomineren van andere bloggers, ga ik vandaag nog niet doen omdat ik even de tijd wil nemen om uit te zoeken welke bloggers daar op dit moment het meest voor in aanmerking komen.

Nou, daar gaan we dan!

Vraag 1: Zou je ooit van bloggen je werk willen maken?

Mijn blogervaringen zijn nog zo recent dat ik op deze vraag geen echt antwoord kan geven. Ik ben begonnen met bloggen omdat het bij mij door het lezen van artikelen van anderen begon te kriebelen: ik wilde een eigen plek om uiting aan mijn mening en ervaring te kunnen geven. Vooralsnog vind ik het een fijne uitlaatklep en heb ik nog geen idee hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Maar ik heb in mijn leven al wel geleerd om nooit nooit te zeggen …

Vraag 2: Naast welk personage zou je wakker willen worden?

Tja, als ik dan toch mag kiezen: doet u maar elke keer een ander personage! Want soms wil het oog ook wat, maar vaak wil het verstand toch ook een inhoudelijke conversatie hebben. Hoewel Valek (uit de trilogie van Maria V. Snyder: Een studie van gif, Een studie van magie en Een studie van vuur) misschien wel een combinatie van vele aspecten tegelijk is ….

Vraag 3: Welk boek wat zo populair is, vond jij de tegenvaller van het jaar?

Hhmm. Moeilijke vraag. Ik heb namelijk nogal eens de neiging om een erg populair boek juist niet te lezen. Als de hype een beetje voorbij is, is het vroeg genoeg om een eigen oordeel te vormen.

Vraag 4: Wat heb jij opgegeven voor je blog?

Niet zo veel. Ik merk wel dat ik het leuk vind om regelmatig iets te kunnen publiceren. En dan is het dus wel handig om regelmatig te lezen. En dat is wel een kwestie van keuzes maken, want internet-facebook-twitter-mail bijhouden gaat bij mij niet samen met geconcentreerd lezen.

Vraag 5: Bloggen of vloggen?

Hier durf ik wel vol overtuiging te zeggen: bloggen! Hoewel er boekenbloggers zijn die bijvoorbeeld een filmpje maken van hun boekenkast, voel ik niet de behoefte om zoiets ook te doen. Dat zit dan ook een beetje in de aard van een blog. Bij een beauty- of fashionblogger vind ik het al meer voor de hand liggen dat er ook filmpjes worden geplaatst. En nieuwsgierig als ik ben, kijk ik vaak naar die filmpjes, maar dan heerlijk vanuit de eigen anonimiteit.

Vraag 6: Van welk kinderboek kreeg je na tig keer voorlezen nog steeds geen genoeg?

Mijn moeder was een meester-voorlezer. Zij presteerde het zelfs om stripboeken zo voor te lezen dat ik de plaatjes niet nodig had om het verhaal te kunnen volgen. Ook de stukjes van Annie M.G. Schmidt kwamen natuurlijk allemaal voorbij, maar mijn absolute favoriet is toch wel Van Klaas Vaak en zijn brave zandkaboutertjes van Dola de Jong. Het plaatje heb ik van internet geplukt, want “mijn”exemplaar staat bij mijn broer in de boekenkast, maar ons boek ziet er net zo veel gelezen uit als het boek op dit plaatje. Helaas is mijn moeder al heel lang geleden overleden, maar als ik dit boek nog wel eens ter hand neem en doorblader, hoor ik onmiddellijk haar stem. Vooral bij de lachsalvo van Klaas Vaak als hij vlak voordat hij met zijn kaboutertjes op pad gaat om bij kinderen slaapzand in de ogen te strooien, merkt dat het gezicht van Alewaal (één van de kaboutertjes) helemaal zwart is. “Alewaal, Alewaal, wat zie je er uit!” Legendarisch. Voor wie het verhaal niet kent: door het lachen van Klaas Vaak komen er lachtranen in de zandzakjes en dan is er niet voldoende zand om alle kindertjes in slaap te krijgen ……

Vraag 7: Waar shop jij het liefst kleding?

Ik ben in ieder geval geen online-shopper voor kleding. En verder is het afhankelijk van het op dat moment beschikbare budget en of ik in een wat slankere periode zit (of juist niet).

Vraag 8: Omschrijf je look?

Ik draag bijna altijd een rok. Dat heeft niets met traditie of religie te maken; ik vind het simpelweg prettig en het staat mij veel beter dan een broek. Ik ben niet al te groot en ook niet altijd heel erg slank. Ik voel mij in een rok dan het prettigst. En bij een rok staan schoenen met een hakje al snel leuker dan platte schoenen. En een blouse MET KRAAG oogt bij mij beter dan een shirtje met boothals. Jasje er over en daar ben ik dan.

Vraag 9: Zet hieronder een afbeelding van een prentenboek wat de rest van je leven is bijgebleven:

Een vraag waar ik nog wel even over moest nadenken. En dan komen langzaam maar zeker allerlei herinneringen bovendrijven (zoals de oude prentenboekjes van Rie Cramer) en ga je beetje op internet zoeken en dan ontdek je dat er van BARBAPAPA zelfs een officiële website bestaat! Of dit nu het meest invloedrijke prentenboek van vroeger is, betwijfel ik, maar vooruit, ik noem het hier. Nóg een plaatje wordt wel een beetje te veel in deze blogpost.

Vraag 10: Welk boek mag morgen al verfilmd worden en welke acteurs spelen daarin een rol?

Wampie! Maar vraag mij niet naar acteurs ….. Ik heb de film al jaren helemaal in mijn hoofd zitten en hoewel er veel deskundige regisseurs en excellente acteurs zijn, kunnen zij het toch nooit zo mooi en compleet maken als in mijn eigen belevingswereld.

Leesdame, bedankt voor deze nominatie. En voor iedereen: ik hoop dat jullie het leuk vonden om wat meer over mij te weten te komen. Mijn volgende blogpost gaat weer “gewoon” over boeken en dan zal ik in ieder geval aandacht besteden aan Kwikzilver van Paul Harding.